P2P Procesinrichting: Proceskeuzes & hoe stel ik een kanalenstrategie op?

Schermafbeelding 2021 07 08 Om 22.05.58
Gepubliceerd op: 08-07-2021

De procesinrichting van je organisatie is een kritieke fase binnen het P2P-traject. Op voorhand lijkt het invullen hiervan een lastige opgave, maar mits je de juiste voorbereidingen hebt getroffen, kom je hier relatief gemakkelijk doorheen. In deze blog gaan we je hiermee helpen, door te laten zien hoe je de juiste keuzes maakt in het proces en het opzetten van een kanalenstrategie. Hiermee hopen we dat ook jouw organisatie kan profiteren van een succesvol P2P-proces. We behandelen de volgende onderwerpen:

  • De bredere scope van P2P;
  • Verwachtingen;
  • P2P-Proceskeuzes;
  • En, de kanalenstrategie.

Wil je liever naar de informatie luisteren in plaats van lezen? Kijk dan naar de webinar op onze website.


De bredere scope van P2P

Deze blog gaat over het inrichten van de P2P-processen. Voordat we beginnen zoomen we even uit. Processen zijn belangrijk, maar niet het enige onderwerp. Om alle factoren die invloed hebben op P2P in kaart te brengen heeft Boston Consulting Group het volgende model uitgewerkt:

BCG’S Digital Procurement House

Dit model geeft aan hoe een digitaal inkoopbeleid opgebouwd wordt binnen de organisatie. Het Fundament wordt gevormd door de softwareselectie en data-analyses. De Enablers zorgen ervoor dat het systeem wordt uitgevoerd. De Values zijn de waarden die het systeem voor de organisatie met zich meebrengt. In het geval van procesinrichting is het proces slechts één van de Enablers. Houdt bij het inrichten van je proces dus ook rekening met de organisatie, de mensen, prestatiemanagement en samenwerking.


Verwachtingen

Vooraf aan de implementatie van het systeem zie je vaak dat betrokkenen hoge verwachtingen hebben, die na de Go-live fase kelderen. De werkelijke tevredenheid neemt af, omdat die hoge verwachtingen in de praktijk niet kunnen worden waargemaakt. Dan is het natuurlijk de vraag: hoe ga je verder? Door middel van een bewuste procesinrichting kun je mogelijkheden vinden om die tevredenheid weer te laten bijtrekken. Als je begint met procesinrichting en kanalenstrategie kijk je eerst naar de geformuleerde doelstellingen, de visie en het beleid. Teruggaan naar deze basis geeft je de houvast en richting die je nodig hebt om bewuste keuzes te maken tijdens de procesinrichting om uit te komen bij de optimale P2P procesinrichting.

Stel jezelf dus voor het inrichten van het P2P-proces de volgende vragen:

  • Wat zijn de organisatie-doelstellingen?
  • Hoe dragen ondersteunende afdelingen als Finance en Inkoop hieraan bij?
  • Wat is het beleid? (Inkoop, AO/IC)
  • Welke rol heeft P2P hierin?


In de rest van deze blog gaan we verder in op P2P-proces keuzes, de kanalenstrategie en benoemen we ook verschillende valkuilen van deze strategie. Wil je verder lezen? Klik dan hier.


Wil je doorpraten over jouw de procesinrichting van jouw P2P project of meer informatie over de kanalenstrategie? Neem dan contact op met Ewald Schaap