P2P Software: hoe maak ik een geslaagde selectie?

Schermafbeelding 2021 05 04 Om 12.52.19
Gepubliceerd op: 04-05-2021

Passende P2P software speelt een cruciale rol in het succes van jouw P2P proces. De P2P software kies je niet zomaar en er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. In deze blog nemen wij je graag mee langs het gehele inkooptraject van P2P software en delen wij onze leerervaringen en tips om met jou om succesvol P2P software te selecteren


Verwachtingsmanagement P2P Software 

Wanneer er een nieuwe P2P software wordt aangeschaft, is de verwachting dat dit de tevredenheid van gebruikers een enorme boost zal geven. Echter, de tevredenheid van de P2P software kan gedurende het traject erg variëren.

Wat wij vaak zien in de praktijk is dat in het begin van het P2P project vaak te veel van de software wordt verwacht. Hierbij strookt de verwachting van de P2P software niet met de tevredenheid na zowel de go-live fase als de tevredenheid op lange termijn.  
Bij de start van een P2P project en het inzetten van nieuwe P2P software gedurende het P2P project is het de kunst om de tevredenheid zo hoog mogelijk te houden. Een hogere tevredenheid kan worden bereikt door standaard training en opleiding, maar het beste resultaat zal worden bereikt door het inzetten van actieve ketensturing.  


Actieve ketensturing 

Met actieve ketensturing maak je het mogelijk de tevredenheid over de P2P software na de ‘go-live’ fase te verhogen. Het eerste deel van actieve ketensturing begint al vóór de go-live fase bij realistisch verwachtingsmanagement. Zorg ervoor dat er realistische verwachtingen zijn van de nieuwe P2P software. Benader hierbij ook de P2P software van een breder perspectief en niet als een tool die alle problemen zal oplossen. Wanneer de nieuwe P2P software is geïmplementeerd, begint het tweede deel van actieve ketensturing. Ook tijdens het verdere traject is het belangrijk actief met de keten aan de slag te blijven. Zo is het belangrijk gebruikers actief bij de nieuwe P2P software te betrekken, een duidelijke keteneigenaar aan te stellen en heldere doelstellingen te formuleren.  

Zowel het creëren van realistische verwachtingen voor de go-live fase als een actieve ketensturing na de go-live fase, draagt bij aan een hogere tevredenheid van de nieuwe P2P software:  

P2P software selectie

Het inkooptraject van P2P software 

Aan het kiezen van een P2P software gaan veel verschillende stappen vooraf. Deze stappen samen vormen het inkooptraject. Bij het uitvoeren van een inkooptraject volgt P2P&Verder zeven stappen, namelijk:

  1. Het opstellen van de Business Case  
  2. Marktoriëntatie 
  3. Requirements 
  4. Request for Proposal (RFP) 
  5. Contracteren 
  6. Implementatie 
  7. Evaluatie


In de rest van deze blog gaan we verder in op bovenstaande stappen. Daarnaast behandelen we de valkuilen en grootste dilemma's van de P2P tender, bekijken we aanvragen door de ogen van software leveranciers en geven we exclusieve tips voor het kiezen van de juiste software leverancier. Wil je verder lezen? Klik dan hier.


Wil je doorpraten over jouw P2P software selectie? Neem dan contact op met Ewald Schaap